Wolters Kluwer, de vroegere uitgever, profileert zich steeds meer als een technologiebedrijf. Maar willen de klanten blijven betalen?

Wolters Kluwer maakte woensdag 22 februari robuuste cijfers bekend. Welk bedrijf tekent niet voor een winst voor belastingen van 21,7 procent van de omzet? En netto houdt het 444 miljoen euro over op 3,35 miljard euro omzet.

Wolters Kluwer verkoopt al decennialang informatie aan accountants, advocaten en medici. Eerst via boeken, tijdschriften en, fameuze winstmakers, losbladige uitgaven.

Digitaal

Die tijd is voorbij. Nog altijd komt bijna 30 procent van de omzet uit papier, maar de rest wordt digitaal verdiend. En sinds kort is daarbij ’the cloud’ het toverwoord: Wolters Kluwer investeert in platformen met informatie die vanaf elke locatie met elk apparaat – pc, tablet, mobieltje – te bereiken zijn.

Zo kunnen accountants en hun klanten bijvoorbeeld makkelijker de bedrijfsgegevens van een klant via zo’n platform delen en zo de controlekosten drukken.

Cloud is een game changer

Volgen CEO Nancy McKinstrey is de cloud een 'game changer': een ontwikkeling die de informatie-industrie diepgaand beinvloedt. Om een drietal redenen. Ten eerste krijgt Wolters Kluwer een veel nauwere band met zijn klanten. Die laten een deel van hun bedrijfsvoering en data-opslag nu via zo'n platform lopen. Dat betekent ook dat ze minder makkelijk zullen weglopen (en inderdaad zijn de verlengingspercentages digitaal hoger dan bij gedrukte uitgaven).

Een tweede effect is dat die platforms ook interessant kunnen zijn voor nieuwe klanten: kleinere bedrijven zonder grote IT-afdelingen. Slimme applicaties die ze nooit zelf hadden kunnen ontwikkelen, komen immers zo beschikbaar.

Een derde effect is, dat de ontwikkeling van dergelijke platformen veel geld en kennis vergt. Niet voor niets heeft Wolters Kluwer de afgelopen jaren een reeks technologiebedrijfjes overgenomen die aanvullende expertise inbrachten. Vorig jaar nog bijvoorbeeld Twinfield, een Nederlandse leverancier van online boekhoudsoftware. Eindeffect is dat de markt "hogere toetredingsdrempels krijgt voor concurrenten", aldus McKinstrey.

Eco-systeem

Wolters Kluwer nodigt op sommige platforms ontwikkelaars van buiten het bedrijf uit om nieuwe toepassingen te verzinnen, waardoor het platform nog meer aan waarde wint. De uitgever creëert zo z'n eigen 'eco-systemen', net zoals Apple en Google's Android dat op hun gebied doen.

Vraag is dan ook of Wolters Kluwer op termijn niet concurrentie krijgt van de Googles van deze wereld; die hebben immers als missie 's wereld informatie te ontsluiten. McKinstrey is er niet bang voor. "We zijn er aan gewend dat veel informatie, zoals die van de overheid al vrij beschikbaar is."

Groeicijfer

De combinatie van kennis van een specifieke vakgebied, de gegevens zelf en de diensten daaromheen (verrijking, filtering, et cetera) maken Wolters Kluwer nog steeds een sterke speler, zo betoogt ze. De hoge marges geven haar voorlopig gelijk.

Maar het echte bewijs moet in de toekomst uit de omzet komen. Die stagneert al jaren. Afgelopen boekjaar steeg die autonoom met 1 procent. De omzetstijging in digitale producten bedroeg zo'n 3,5 procent, en kon maar net de krimp in print opvangen. Met zo'n groeicijfer ben je voorlopig nog geen technologiebedrijf.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl